Futurismo  
CLICK ON INDIVIDUAL THUMBNAILS
TO VIEW LARGER IMAGES

Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
 
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
     
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
 
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist
Futurist drawings by Bruna X Italian Artist

 

 

cliccare sulle immagini piccole per ingrandirle

futurism

With some notable exceptions (de Chirico, Modigliani and others) it could be argued, with some justification, that Futurism was the most influential Italian artform of the 20th Century.

Founded in 1909, and dedicated to freeing Italy from the oppressive weight of its past, Futurism enthusiastically embraced a mythical vision of the modern world, glorifying its machinery, its speed and its new technologies. A number of important Italian artists including Carlo Carra, Umberto Boccioni and Luigi Russolo proclaimed their allegiance to a movement advocating, together with other actions, the destruction of galleries, museums, libraries and academies.

'All forms of imitation' declared FT Marinetti’s Futurist Manifesto 'must be despised and all forms of originality glorified'.

Like many artists, Bruna X always denied being inspired by any specific style or artistic movement yet in a number of her drawings, we can clearly see Futurist themes. Her Opera (Works) series displays heavy machinery in bold lines and dark shading common to Futurist technological interpretation, whilst Labirinto di Acciaio (Steel Labyrinth) represents the quintessence of futuristic architecture in which technological advances amalgamate with a dynamic sense of form to create what could be described, perhaps uncomfortably, as a vision of perfect urban symmetry.

The artist developed this theme further in the eleven stunning drawings she contributed to Sotto L’Occhio Della Luna, a popular compilation of major Italian poets published in 1970. As Carra, in particular, later adopted and incorporated into his Futurist works the restrained tonalities of Cubism, it is interesting to see, some sixty years later, Bruna X doing likewise with works such as Bilanciandosi (Keeping Balance) displaying the tightly woven network of geometric forms typical of Cubist technique.

futurismo
Bruna X spese il periodo piu’ prolifico della sua carriera nella cittá nordica di Milano – luogo di nascita del movimanto Futuristico. Fondato nel 1909, e dedicato a liberare l’Italia dall’opprimente peso del suo passato, il Futurismo abbracciava entusiasticamante una visione mitica del mondo moderno, glorificandone i suoi macchinari, la sua velocitá e le sue nuove tecnologie. Un numero di importanti artisti italiani, incluso Carlo Carra, Umberto Boccioni e Luigi Russolo proclamarono la loro alleanza ad un movimento che sosteneva, tra varie azioni, la distruzione della gallerie, dei musei, delle biblioteche e delle accademie. “Tutte le forme di imitazioni devono essere disprezzate e tutte le forme di originalitá devono essere glorificate” dicharò il Manifesto Futurista di FT Marinetti.

Come molti altri artisti, Bruna X ha sempre negato di essere stata ispirata da uno stile specifico o da un movimento artistico, tuttavia in alcuni dei suoi disegni, si possono chiaramente notare temi futuristici.

Opere 1 mostra macchinari pesanti in linee grosse e ombre scure comuni alla interpretazione delle tecnologie Futuristiche, mentre il Labrinto di Acciaio rappresenta la quintessenza dell’architettura futuristica in cui i progressi tecnologici si amalgamano con il senso dinamico di forma per creare cio’ che può essere descritto, forse scomodamente, come una visione di perfetta simmetria urbana.

L’artista ha ulteriormente sviluppato questo tema negli undici stupendi disegni che ha contribuito come illustrazioni per Sotto L’Occhio Della Luna, una nota compilazione dei piú famosi poeti italiani pubblicata nel 1970.

Come Carra, in particulare,  adotto’ ed incorporo’ nelle sue opere futuristiche le tonalitá ristrette del cubismo, è interessante vedere, sessanta anni dopo,  Bruna X fare simili scelte evidenti in opere  come  Bilanciandosi che mostrano una  rete strettamente tessuta di forme geometriche tipiche della tecnica del Cubismo.